Potrošnja ulja
Ako je nivo ulja u motoru nizak onda se generalno koristi pojam „Potrošnja ulja“
Potrošnja ulja se definiše kao količina motornog ulja koja uđe i izgori u komori za sagorevanje.
Kako se izražava potrošnja ulja
Experimentalno: „grama ulja po kilowat-satu“ (g/kWh) Dobar sistem zaptivanja će ostvariti vrijednost između 0,5 i 1 g/kWh. To znači za motor od 100 KS (75 kw) prihvatljiva potrošnja ulja na sat između 37 i 75 grama
Svakodnevna upotreba: „litara na 1000 km“ rasprostranjena metoda ili „procenat od potrošnje goriva“ mnogo preciznija
Kada se smatra da je potrošnja ulja previsoka?
Definicija „Visoka“ može se razlikovati prema:
-Tipu vozila(Automobil, kamion, radna mašina, traktor…)
-Brzini motora i opterećenju,
-Uslovima vožnja i navici vozača
-Proizvođaču vozila, modelu, godini proizvodnje,
-Uverenju, uspostavljenoj „kulturi na tržištu/tipu korisnika
Šta su uzroci potrošnje ulja
1. Aktuelna potrošnja (količina ulja koja izgori) Zbog radnog zazora koji se zahteva kao deo dizajna, pokretni delovi u motoru (posebno klipovi i ventili) nisu 100% nepropusni za gas i za ulje. To znači da se ulje troši malo, ali stalno.2. Gubitak isparavanjem U komori za izgaranje, uljni film na površini cilindra je takođe značajan subject visoko temperaturnog izgaranja. Ovo izaziva isparenje motornog ulja, sagorevanje I oslobađanje u okolinu sa izduvnim gasovima. Tipične vrednosti potrošnje ulja
Uputstva za radionice i uputstva za upotrebu često pružaju informacije o maksimalnoj dozvoljenoj potrošnji ulja za motor.
Ako specifikacije proizvođača nisu dostupne, sledeće vrednosti se mogu koristiti kao smernice:
Procenat od potrošnje goriva | ||
Potrošnja ulja | Putnička vozila | Komercijalna vozila |
Tipično | <0,05% | Podatak proizvođača |
Maksimalno | 0,5% | 0,25 do 0,30 ( LH Kamioni) 0,5% (Autobusi) |
Primer kalkulacije
Primer kalkulacije za putnička vozila:
Putničko vozilo troši prosečno 8 litara goriva na 100 km, Ekstrapolirano to je 80 litara goriva na 1000 km, 0,05% od 80 litara goriva je jednako 0,04 litre potrošnje ulja/1000 km (Tipično), 0,5% od 80 litara goriva odgovara 0,4 litre potrošnje ulja/1000 km (maksimalno)
Primer kalkulacije za komercijalna vozila:
Komercijalna vozila troše prosečno 40 litara goriva na 100 km. Ekstrapolirano ovo može biti 400 litara goriva na na 1000 km. 0,25% od 400 litara goriva odgovara 1 litru potrošnje ulja na 1000 km (kamioni na dugim relacijama). 0,5% od 400 litara goriva odgovara 2 litra potrošnje ulja/1000 km (autobusi)
Merenje potrošnje ulja na vozilu
Proveriti nivo ulja po prpoisanom postupku i dosuti ulje do maksimuma na mernoj šipci. Voziti vozilo 1000 km i evidentirati potrošnju goriva. Proveriti nivo ulja posle 1000 km i dosuti količinu do makksimuma na mernoj šipci. Količina koja je dodata će biti potrošnja na 1000 km. Precizniji metod je kada se dodata količina utvrđena u odnosu na potršnju goriva podeli sa količinom dobijenom računskim putem izračunato u skladu sa primerom iz prethodnog pasusa.
Provera nivoa ulja
Greške su česte kada se očitava nivo ulja, sa rezultatom aktuelne potrošnje ulja zbog pogrešne interpretacije. Kod očitavanja nivoa ulja vozilo mora biti na ravnoj površini. Potom se nakon isključenja motora, sačeka 5 minuta kako bi se omogućilo da se motorno ulje spusti u karter motora. Merna šipka se izvlači vertikalno tako da motorno ulje ne teče prema gore na mernoj šipci, čime bi se dobijalo pogrešno čitanje.
Dolivanje svežeg ulja
Ako je nivo motornog ulja nizak, treba dosipati lagano 0,1 litar za početak. Ovo će sprečiti da se ne doda prevelika količina ulja. Posle prvog dosipanja treba izmeriti nivo ulja, dosuti novu količinu 0,1 litar. Ovaj postupak ponavljati sve dok nivo ulja na mernoj šipci ne bude na maksimumu.
UZROCI POTROŠNJE ULJA
- Kvar vazdušnog filtera. Nedovoljno zaptivanje u komori za izgaranje. Prljavština/talog na klipovima i klipnim prstenovima.
- Istrošene vođice ventila
- Teški uslovi rada turbo punjača izraženi kroz karbonizovanu povratnu liniju ili preveliki interni pritisak u karteru zbog oštećenih ventila,klipova i klipnih prestenova
- Preveliki pritisak u karteru stvoren od gasova koji su prodrli pored klipnih prstenova vraća stvorene gasove i motorno ulje u usisni sistem odakle končno izgori sa izduvnim gasovima
- Previsok nivo ulja, stvoren ulaskom goriva u motorno ulje. Previsok nivo ulja može biti posledica i pogrešno više nasutog ulja kod promene, više nasuto ulja kod dolevanja, ili automatski sistem za dolevanje u kvaru.
- Problemi u komori za izgaranje gde neizgorelo gorivo protiče pored klipova i spira uljni film čime se povećava habanje metalnih delova a s time i potrošnja ulja.
- Nepravilan ili promašen interval zamene ulja. Ako se ne poštuje interval zamene preporučen od proizvođača vozila staro i kontaminirano ulje ulazi u motor i tako postoji rizik od povećanog habanja i oštećenja motora
- Upotreba nisko kvalitetnog motornog ulja. Neadekvatna gradacija ili specifikacija ulja uvećavaju habanje komponenti prvenstveno u ekstremnim uslovima kao što su hladni start i maksimalno optrećenje. Ako ulje nema dovoljnu aditivaciju povećava se habanje i potrošnja ulja. Takođe ako se koristi ulje nižeg viskoziteta sa više isparljivih komponenti, ulje će izgoreti na stenkama cilindra i direktno povećati potrošnju ulja.
- Greška u radu cilindra. Zbog greške u geometriji cilindra dolazi do poliranja košuljice a time i povećanje potrošnje ulja.
- Blokada klipnih prstenova. Klipni prstenovi mogu da blokiraju zbog prljavštine i čađi. Takođe možda nemaju adekvatnu dimenziju. Sve to može izazvati povećanu potrošnju ulja.
- Teški uslovi vožnje. Pod teškim opterećenjem smatra se često putovanje sa opterećenim vozilom, ćesto putovanje u stop-start režimu, česta vožnja sa hladnim motorom ili brdovitom terenu i zagušenim putevima